-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11406 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر هنگام وضو گرفتن از عضوي مانند بيني يا دست , خون بيايد, وضو باطل مي شود؟ در هنگام نماز خواندن چطور؟ آيا بايد نماز را شكست ؟

اگر بعد از شستن هر عضوي , از آن خون بيايد, بقيهء اعضا شسته مي شود و وضو صحيح است , مثلاًهرگاه صورت را به قصد وضو بشويد و بعد از بيني خون آيد, وضو صحيح است و دست راست و چپ شسته مي شودو وضو تكميل مي شود.(1)

اما اگر در حين شستن عضو, نجس شود يا خون بيايد, بايد ابتدا آن را شست تا پاك شود و بعد آن را به قصدوضو شست .(2)

و اگر در هنگام نماز خواندن بدن نجس شود, اگر مي تواند در بين نماز, آن عضو را بشويد, مثلاً نزديك آب قراردارد و آن عضو را مي شويد و بعد نماز را ادامه مي دهد و اگر نمي تواند, بايد نماز را قطع كند و بعد از شستن بدن يالباس , نماز را بخواند.(3)

اما در مواردي اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد, مي تواند با آن نماز بخواند:

1 مقدار خون كم تر از يك درهم باشد. البته غير از خون حيض و نفاس و استحاضه و خون حيوانات حرام گوشت . اگر بدن يا لباس با خون انسان يا حيوانات حلال گوشت , نجس شود و مقدار خون كم تر از يك درهم باشد ـتقريباً به اندازهء پنج ريالي ـ نماز صحيح است و آن را نبايد قطع كرد.

2 خون قروح و جروح (زخم ها) نيز استثنا است و اگر در حين نماز از دمل يا زخم , خون بيرون آيد, نمازصحيح است .(4)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئلهء 276

(پـاورقي 2.همان , مسئله 279

(پـاورقي 3.همان مسئلهء 1126و 804

(پـاورقي 4.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئله 848و 849

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.